Status

Totara tip: Chat activiteit

Gewijzigd op Di, 9 Jul om 3:13 PM

Binnen Totara Learn hebben we onderdelen, die, juist als het leren op afstand ingezet wordt, de trainer en de deelnemers kunnen ondersteunen. In de tip van februari spraken we al over de forums en dit keer lichten we de chat activiteit uit.


De chat activiteit is één van de activiteiten die in alle versies van Totara Learn terug te vinden is. Uiteraard zal de chat in de verschillende versies er net anders uitzien, maar de basisprincipes zijn gelijk gebleven. Deze tip is gebaseerd op de chat zoals deze in Totara Learn 13 te gebruiken is, mocht je vragen hebben over een andere versie, laat dat dan gerust weten.


Chat in Totara Learn

Een chat kun je gebruiken als men bezig is met zelfstudie, maar er wel ruimte moet zijn om vragen te stellen. Ook kun je de chat gebruiken als de leerlingen contact met elkaar moeten kunnen hebben, maar het niet de bedoeling is dat contactgegevens direct met iedereen gedeeld worden. Of als er een expert geraadpleegd kan worden op een specifiek moment kan de chat ook de juiste tool zijn. Voordeel van de chat is dat het contact is op het moment zelf, je hebt directe interactie met de deelnemers in de chat. Daarnaast kun je, indien ingesteld en indien nodig, de gehele chat teruglezen.


Gebruikers kunnen in hun weergave drie opties kiezen, die zie je in onderstaand voorbeeld:


Je ziet in dit voorbeeld de schermen van drie gebruikers (Domi Sinclair, Sam Learner en Admin User) naast elkaar. Normaal gesproken zie je slechts één van deze drie schermen als je zelf de chat gebruikt.

Maar hoe plaats je een chat in Totara? Dat leg ik je uit in de volgende stappen: 


Chat toevoegen aan je cursuspagina

De chat is een activiteit die je in een cursus kunt toevoegen. Op deze manier voeg je een chat toe aan je cursuspagina:

  1. Klik binnen de cursus op aanpassen
  2. Klik op activiteit toevoegen
  3. Kies voor de optie Chat en klik op toevoegen
  4. Stel de gewenste instellingen in.
  5. Sla de chat op.

Bij de instellingen moet je een aantal keuzes maken waar we je hieronder wat handvatten voor geven.

 

Chatsessies

Onder het kopje "Chatsessies" beantwoord je de volgende vragen:

  • Wanneer is de volgende sessie?
  • Laat je de ingestelde tijden zien in de cursus?
  • Is dit eenmalig, of is dit een terugkerende chat?
  • Worden de chatsessies bewaard?
  • En als de sessies bewaard worden, wie mogen dit dan inzien?

Dit zijn instellingen die de chat helemaal aanpassen aan jouw wensen. 


Standaard

Het kopje "Standaard" vind je bij meer activiteiten terug.

Je geeft hier aan of de activiteit überhaupt zichtbaar is in de training, je kunt als je met het cijferboek werkt hier een referentiecode opgeven en je kunt instellen of deze activiteit met studiegroepen werkt. Dat laatste gebruik je alleen als je dit in de gehele cursus al gebruikt.


Mocht je inderdaad werken met studiegroepen in de cursus, kun je hier drie keuzes maken:

  1. iedereen valt in deze activiteit in één groep;
  2. iedereen werkt alleen in zijn/haar eigen studiegroep;
  3. iedereen werkt in zijn/haar studiegroep, maar kan wel de andere groepen zien.

Ook kun je nog instellen dat bepaalde groepen deze activiteit juist wel of niet kunnen zien.


Beperk toegang

Deze optie zie je bij alle activiteiten, maar ook bij een sectie binnen een cursus kun je tegenwoordig gebruikmaken van de optie "beperk toegang".  Probeer het vooral eerst eens uit in een testcursus. Je kunt hiermee bijvoorbeeld er voor zorgen dat deelnemers pas toegang krijgen tot de chat, nadat ze een eerdere activiteit voltooid hebben. Maar het kan ook interessant zijn om een chat per doelgroep, studiegroep of taal beschikbaar te stellen.


De mogelijkheden van de optie "Beperk toegang" is in oudere versies al aanwezig, echter zijn er in Totara 13 meer verschillende filters beschikbaar, waarop de beperkingen ingesteld kunnen worden.


Activiteitsvoltooiing

Zoals bij elke activiteit geef je ook bij een chat aan wanneer een deelnemer de activiteit voltooid heeft. Gaat het je puur om de interactie tussen de deelnemers, dan kan je er ervoor kiezen om deze uit te zetten. Ook kun je instellen dat de chat wordt moet worden afgevinkt door de deelnemer of dat deze automatisch wordt afgevinkt als de deelnemer de chat geopend heeft.


De inhoud van de chat kan niet meegenomen worden in de activiteitsvoltooiing, dus vaak wordt er gekozen om deze activiteit niet op de nemen in de voltooiing van de cursus.


Labels

Als onderste instelling bij de chat en bij de meeste activiteiten, kun je labels aan deze activiteit toevoegen.  Ook bij cursussen en programma's kun je er voor kiezen om labels mee te geven. Al deze labels kun je (sinds TL10) weergeven in het blok "Labels" op een cursuspagina, een dashboard of een startpagina, waar dit als een soort "Word Cloud" wordt getoond. Hiermee geef je de gebruikers nog een manier om te zoeken in het LMS.




Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren