De achtergrondtaken zijn een belangrijk onderdeel van Totara, maar zoals de naam al doet vermoeden, staan ze niet vaak in de spotlight. In de tip van deze maand kijken we naar het overzicht dat je kan inzien van de verschillende achtergrondtaken in Totara en ook hoe je handmatig deze taken draait.
Overzicht achtergrondtaken
Als je een overzicht wilt inzien van de achtergrondtaken ga je naar Systeembeheer > Server > Geplande taken. Deze pagina is uiteraard alleen toegankelijk voor gebruikers met adminrechten.
We adviseren de pagina "Configuratie geplande taken" alleen ter informatie te gebruiken, mochten er wijzigingen nodig zijn in de achtergrondtaken, doen we dat graag in overleg. Dit zodat wij en ons technisch team ook op de hoogte zijn van eventuele wijzigingen.
De achtergrondtaken, ofwel de geplande taken, worden in deze pagina weergegeven in een tabel met een aantal kolommen:
De belangrijkste kolommen hierin zijn: Titel, Laatste uitvoer, Volgende uitvoer, Uitstel bij mislukt en Standaard.
- De kolom Titel geeft aan over welke taak deze regel gaat.
- De Laatste uitvoer geeft weer wanneer deze taak de laatste keer succesvol is uitgevoerd.
- Volgende uitvoer is wanneer deze taak weer uitgevoerd wordt. Let wel, er kan hier staan ASAP (zo snel mogelijk), de achtergrondtaken worden op productieomgevingen elke 5 minuten uitgevoerd. Op acceptatieomgevingen staan er geen automatische achtergrondtaken aan.
- Uitstel bij mislukt geeft een getal boven nul aan als de taak niet goed werkt. Dit is het aantal seconden waarmee de taak uitgesteld is, omdat hij niet kon worden afgerond. Zodoende is het een teken dat de taak niet goed werkt.
- In de kolom Standaard kan je zien of de instellingen rondom deze taak de Totara standaardinstellingen zijn, of dat er iets aan aangepast is.
Sommige titels geven duidelijk aan wat de taak doet, maar er zijn ook titels die minder helder zijn. Bijvoorbeeld, als je achtergrondtaken wilt opzoeken over notificaties, zoek je met de zoekfunctie van de browser naar 'notification' en dan bekijk je de resultaten. Je ziet dan wanneer de taak voor het laatst succesvol was, wanneer hij weer ingepland is en of de planning standaard is.
Achtergrondtaken handmatig draaien
De verzamelde achtergrondtaken worden ook wel de 'cron' genoemd. Deze draait op productieomgevingen automatisch elke 5 minuten en op acceptatieomgevingen staat er geen automatische cron ingesteld. Om de achtergrondtaken toch op de acceptatieomgeving te draaien of om op de productieomgeving deze taken een keer extra af te trappen, volg je de volgende stappen:
- Ga via Systeembeheer > Veiligheid > Veiligheidsinstellingen naar de instelling "Cron wachtwoord voor toegang op afstand". Je kan dit ook vinden door in het veld "Zoek in instellingen" te zoeken op 'cron'.
- Bij deze instelling vind je het wachtwoord dat je nodig hebt om de cron te draaien. Zet het vinkje aan om het wachtwoord te zien.
- Plak dan /admin/cron.php?password=opensesame achter de .nl of .com van de URL van jullie LMS, druk NIET op enter.
- Vervang het deel 'opensesame' in de URL met het wachtwoord dat je net gevonden hebt.
- Druk op enter om de cron te starten.
De achtergrondtaken worden hiermee uitgevoerd. We zagen echter in het overzicht al dat niet alle achtergrondtaken op elk moment worden uitgevoerd, sommige taken staan 1x per dag ingepland of zelfs 1x per week. Het is goed om daar rekening mee te houden, als je deze actie handmatig uitvoert.
Meer weten?
Deze tip is geschreven door onze Totara-expert Irma Boks-Eek. Hopelijk heeft Irma je geholpen met deze tip. Mocht je toch nog vragen hebben, neem dan gerust contact op via [email protected], of met jouw consultant of accountmanager.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren