Status

Storyline: module corrupt

Gewijzigd op Di, 16 Dec om 2:19 PM

Laatst bijgewerkt: 16 december 2025

Storyline-melding: module is corrupt

Krijg je in Articulate Storyline de melding dat een module corrupt is geworden? Dat is vervelend, maar in veel gevallen kun je (een deel van) je werk nog herstellen. Doorloop onderstaande stappen in volgorde.

Snelle check

Controleer eerst dit voordat je verder gaat:

  • Staat het bestand lokaal op je computer (niet op een netwerk- of cloudmap)?
  • Krijg je bij het openen van Storyline een melding over een restore point of auto recovery?
  • Heb je recent een kopie of eerdere versie van dit project opgeslagen?

Kun je één van deze vragen met ja beantwoorden, dan is de kans groot dat (een deel van) je werk nog te herstellen is.

1. Herstellen via restore of auto recovery

Start Storyline opnieuw. Krijg je een melding over een restore point of herstelversie? Kies dan voor Restore. Storyline probeert de module terug te zetten naar de laatst bekende werkende versie.

Dit is vaak de snelste en meest succesvolle oplossing.

2. Naam van de module wijzigen

Helpt herstellen niet? In sommige gevallen werkt het om de bestandsnaam te wijzigen.

  • Sluit Storyline
  • Ga naar de map waarin het .story-bestand staat
  • Wijzig de naam van het bestand
  • Open daarna de module opnieuw in Storyline


3. Slides importeren in een nieuwe module

Lukt het niet om de module normaal te openen? Probeer dan de inhoud te redden door deze te importeren in een nieuw, leeg Storyline-bestand.

  • Maak een nieuwe Storyline-module aan
  • Importeer de slides vanuit het corrupte bestand
  • Controleer welke slides wel en niet geïmporteerd kunnen worden

Soms is slechts één slide of asset corrupt en kun je de rest gewoon hergebruiken.

De volledige werkwijze vind je in dit artikel van Articulate:
 https://community.articulate.com/series/85/articles/articulate-storyline-360-user-guide-how-to-import-slides-from-other-storyline-projects 

4. Herstellen via tijdelijke bestanden (.tmp)

Storyline maakt tijdens het werken tijdelijke bestanden aan. Soms staat hier nog een bruikbare versie tussen.

  1. Open Windows Verkenner en ga naar: %appdata%\Articulate\Storyline
  2. Zoek naar bestanden die (een deel van) de naam van jouw project bevatten
  3. Zie je meerdere bestanden, kies dan de meest recente
  4. Kopieer dit bestand naar je bureaublad
  5. Wijzig de extensie van .tmp naar .story
  6. Dubbelklik op het bestand om het te openen in Storyline


5. Wanneer herstel niet meer mogelijk is

Werken geen van bovenstaande stappen? Dan is het bestand helaas niet meer te herstellen. Articulate geeft aan dat corrupte Storyline-bestanden geen eenduidige oorzaak hebben en ook niet altijd te repareren zijn.

Veelvoorkomende oorzaken zijn:

  • problemen met de harde schijf
  • het onverwacht afsluiten van Storyline
  • windows-updates die niet goed zijn verlopen
  • grote Storyline-bestanden (hoe groter het bestand, hoe groter het risico)


6. Zo voorkom je corrupte Storyline-bestanden

Articulate adviseert het volgende om de kans op problemen zo klein mogelijk te maken:

  • Werk altijd lokaal op je computer. Bewerk Storyline-modules niet direct vanaf een netwerkdrive, cloudmap of externe schijf.
  • Sla regelmatig op en gebruik versiebeheer, bijvoorbeeld met een datum of versienummer in de bestandsnaam.
  • Sluit Storyline altijd netjes af voordat je je computer afsluit of updates installeert.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren